Από τον παλιό

σε εξελιξη

Φώτης Καραγιάννης

Επί δεκαετίες οι Εθνικές οδοί αποτελούσαν τη μοναδική επιλογή για υπερτοπικές μετακινήσεις. Στις αρχές του 21ου αιώνα η Ελλάδα απέκτησε ένα σύγχρονο και ασφαλές δίκτυο οδικού άξονα, γεγονός που οδήγησε τις Εθνικές οδούς σε μια ριζική αλλαγή χρήσης. Πλέον, οι Εθνικές οδοί εξυπηρετούν μόνο την τοπική κίνηση κατοίκων των γύρω περιοχών, ενώ χρησιμοποιούνται, επίσης, από όσους επιλέγουν να αποφύγουν τα διόδια. Συχνά, αυτές οι οδοί αναφέρονται ως «ο παλιός δρόμος». Η αλλαγή αυτή, εκτός από τα προφανή οφέλη ελάττωσης του χρόνου μετακίνησης, μείωσης των αποστάσεων και αύξησης της ασφάλειας των ταξιδιωτών, άφησε το σημάδι της στην καθημερινότητα και την οικονομική ζωή των κατοίκων των περιοχών που διασχίζει ο παλιός δρόμος. Οι κλειστοί χώροι εστίασης, τα κλειστά βενζινάδικα και οι εγκαταλελειμμένοι πάγκοι παραγωγών τοπικών αγροτικών προϊόντων παραμένουν ως σήμερα κατά μήκος του δρόμου αποκαλύπτοντας την επιρροή της λειτουργίας των σύγχρονων αυτοκινητοδρόμων στην τοπική οικονομία και απασχόληση. Παράλληλα, όποιος επιλέξει να κινηθεί στον παλιό δρόμο, διαπιστώνει ότι ένα μεγάλο μέρος του χαρακτηρίζεται από ελλιπή συντήρηση, με ό,τι κινδύνους μπορεί αυτή να κρύβει.